torsdag 30 april 2009

Vad ska jag skriva om idag?

Utan en tanke om vad jag ska skriva om så börjar jag iallafall. Surrealistisk nog lyssnar jag på temat till Bumbibjörnarna och titta på bilder ifrån de senaste dagarna, men inget uppenbart slår mig som fantastiskt händelserikt.

Jack mår bättre och kommer nog att kunna dyka igen nästa vecka igen. Vi har haft mer båtstrul. Mycket mera båtstrul faktsikt. Vår vanliga båt har haft motorkrångel, så vi lånade en båt av "crazy john" som driver ett projekt för vattensköldpaddor. Den lyckades vi köra på grund. Jag var visserligen inte med när det hände, men bizzart var det nog ändå. Det känns på något sätt som att om man nödvändigtvis ska köra på grund med någon båt, så ska det inte vara med en man har lånat från någon som kallas "crazy john".

Vi har också haft Al Jazeera här idag. Det gör en reportageserie om personer som har blivit av med jobbet till följd av den ekomomiska krisen. Richard som jag delar rum med är just en sådan person. Al Jazeera vinkling av det hela är då positiva sidor av bli av med jobbet. Det hela var mycket intressant och både journalisten och fotografen var mycket trevliga. Imorgon ska inslaget visas. Jag rotade runt på http://english.aljazeera.net/news/asia/ men kunde inte riktigt hitta artikelserien. Jag återkommer nog imorgon om det hela. Om ni skulle råka se inslaget iallafall så kan ni veta att jag är den enda med gula fenor i vårt gäng, så syns det ett par gula fenor så är det jag :-)

Nu har jag skrivit så mycket att det är dags att avbryta med en bild. Idag låg Jamie och läste i hängmattan. Ett underbart läge för mig att smyga fram med kameran.



Anledningen till att jag hade tatt fram kameran var att Stella, som driver Swiss cottages som vi bor på, hade sprungit å hämtat mig och sagt åt mig att ta med kameran för att en gigantisk fjärill satt borta vid hennes stuga.



Den tekniskt intresserade kan veta att denna bilden är tagen upp och ner och i en väldigt konstig vinkel inuti en buske. Jag tror att fjärilen försökte undvika vinden som var kraftig.

Vad har mer hänt. Vi har dykt förstås. Idag fick jag se två monstruöst stora muränor och ytterligare en black tip reef shark. För ett par dagar sen (för det var nog inte igår) hade vi ett nattdyk och då såg jag en bamboo shark. Den är ännu mindre än blacktippen, så det finns inget att vara orolig för.

Så om jag sammanfattar så har det nog varit ganska händelsefyllt ändå. Båtstrul och fiskar. Mycket fiskar nästan jämt faktiskt. "Damn Damsels" är ett bra uttryck för övrigt. Damsels är en familj av fiskar som är ÖVERALLT. Det stjäl all uppmärksamhet från alla andra fiskar, som oftast är mycket mer intressanta. Föreställ er att ha en massa blågrön mört framför er när ni vill försöka titta på en 3 meter stor havskatt, så har ni den svenska versionen av våra problem :-)

Nej, nu sover mina rumskamrater och de vill nog gärna att jag ska lägga ifrån mig datorn och inte lysa upp rummet mer. Myggsprialen glöder fint borta vid fläkten och det är dags för ytterligare en svettig natt här i en liten stuga 20 meter ifrån havet på ön Tioman.

Tills nästa gång.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar