måndag 27 april 2009

Djungeläventyr och flyplatsbygge

Hej på er!

Sen jag skrev sist har jag hunnit med en 5 timmar lång djungelpromenad. Varit sjuk som bara attans, två dyk och nu sist en massa god pizza.

Lördags var vår lediga dag och många var vi som hade planerat att "trekka" över ön till andra sidan. När det väl blev lördag morgon så var det bara jag som faktiskt gav mig av. Det hela började dock med att jag nästan fick ett palmlöv över mig. Det låter kanske inte så farligt, men de väger ett par kilon. Inte lika illa som kokosnötter, men jag kunde nog fortfarande ha brutit en axel om den hade träffat mig. Nedfallande kokosnötter dödar många personer årligen i dessa trakter.

Väl inne i djungeln var det VARMT men trevligt. Inga mygg men massor av myror. Jag såg en del helt vansinnigt stora myror. 3-4cm långa.
Jag missade helt och hållet lunchen den dag, men jag stannade iallafall vid ett vattenfall och drack lite färskt vatten och åt lite medhavd choklad. Tänkte ni kunde få se en bild av detta. Jag kanske också bör förklara mitt förfärliga klädval. Jag hade inget lämpligare än sandaler att ha på mig. Jag ville ha strunpor ifall det fanns blodiglar, vilket det inte gjorde och de kläderna var de som var minst skitiga. Numera har jag rena kläder - då det finns ett tvätteri ganska nära där vi bor.



Efterssom jag tycker att ni ska ha nått vackert att titta på med, så följer även en bild på ett löv.

Söndagen bestod av sömn för mig. Jag blev ganska sjuk. Troligen blev jag ganska utmattad av "skogspromenaden" och min sjuka som jag hade haft innan kom tillbaka. Jag skulle gått till läkaren idag om det, men på grund av vårt schema idag gick inte det, så det får bli imorgon istället. Idag har jag dock mått prima. Två dyk har det blivit som var jättebra.

Innan dyket fick vi lite dåliga nyheter som jag kommer att rapportera mer om. Och ni kommer kanske även att se på tv om det. Iallafall på Al jazira och kanske på BBC om. De ska bygga en flygplats TILL på ön jag är på. Vi patar alltså om en ö som är 11 kilometer bred och 30 kilometer lång och den ska få en flygplats där boeing 737 kan landa. För att göra detta måste de 1) förstöra regnskog så att de kan 2) spänga berg för att få rasmassor som de kan 3) hälla ner i havet (med korallrev) för att bygga landningsbanan på. Detta alltså på en liten ö som redan har en landningsbana.

Anledningen till detta är naturligtvis korruption. Någon har fått betalt för att ha gett någon ett kontrakt på att bygga en flygplats. Det finns fler exempel på det här. En stensatt strandpromenad ingen ville ha, en marina om ingen behövde, med mera med mera.

Vi (volontärerna här borta i Malaysia) kommer att göra vad vi kan för att få detta stoppat, så var beredda på att gå med i facebookgrupper och tipsa media om de nyhetslänkar i ämnet jag postar och så va :-) Det är ju trotts allt bara på planerings/projekteringsstadiet ännu.

Det kommer mer om detta en annan dag som sagt. Nu är det snart sovadags för mig. Imorgon är det återigen två dyk och utbildning som gäller. Sen ska jag hinna med ett läkarbesök med.

Ha det underbart hemma i Sverige govänner!

2 kommentarer:

  1. Hej Bella

    Så du tycker att du får för lite kommentarer =). Nåja, jag läser alla inlägg och tycker det är kul och intressant läsning och fina bilder bjuds det ju oxå på.
    Här hemma har vi precis rivit av spääxet och det blev en hel del dramatik kring bomben som du kan läsa på min blogg om du inte redan gjort det.

    SvaraRadera
  2. Haha! Vad roligt det låter, men jag måste erkänna att jag sörjer groggglaset lite.

    SvaraRadera