tisdag 21 april 2009

My new home. Tioman

Hej på er alla vänner!

Nu så är jag friskare, även om jag inte är helt frisk. Jag har varit hos farbror doktorn och fått malaysisk medicin som fungerar kanonbra. Det enda jag inte tar är tabletterna mot en rinnande näsa, vilket kändes lite onödigt. Oavsett vilket ärende man har till läkaren så kostar det 15 ringit ~ 70 SEK. Då kan det vara allt ifrån att de tar tempen till att de flyger ut dig med helikopter till fastlandet.

Idag har jag dykt lite mer på riktigt för första gången. Det första jag fick göra var en hinderbana undervatten. Det var mycket svårare än jag trodde. Först skulle vi simma igenom en rockring, sedan under en ribba som nog hängde 75 cm ifrån botten och efter det igenom en triangel. Tillslut skulle vi stå på huvudet och vidröra tre vikter med pannan. Detta skulle man alltså klara utan att vidröra hindren eller botten. Man skulle även klara av att göra det medans man simmade uppoch ner. Upp och ner gick inte alls. Skitsvårt. Vanligt klarade jag av det efter ett tag men man fick verkligen tänka efter om hur man hade sina fenor. Meningen med övningen var förstårs att vi skulle kunna göra mätningar senare utan att vidröra några koraller.

Dagens andra (och sista) dyk var för att jaga Crown of thorns, som är en sjöstjärna som äter koraller. Normalt sett är den inget problem efterssom triton-snäckan äter dem, men efterssom Triton-snäckan fiskas för att deras hus ska säljas som souvernirer, så finns det väldigt många C.O.Ts
Vi filmade även jakten efterssom vi ska göra en instruktionsfilm som ska visas för turister som vill hjälpa till med att ta bort dem från reven. Mer om detta om ett par dagar (troligen)

Jag tänkte jag skulle avsluta det här inlägget med att visa lite bilder på djurlivet precis kring stugan jag bor i, men efterssom det blev lite många bilder så där på ett bräde att slänga in i denna texten, så får ni ta en titt på länken nedan istället.

http://picasaweb.google.se/martin.belohorka/Campwildlife#

Så vad ska ni få titta på då? Vad sägs om en solnedgång?

Eller kanske ännu bättre; en bild ifrån precis innan ovädret som drog in över oss i förrgår (tror jag det var)


Tills nästa gång. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar