tisdag 14 april 2009

There and back again

Det handlar förstårs om min tur ut ur Hongkong, in i Kina och tillbaka ett par timmar senare. Idag har jag varit i Shenzen och så här gick det.

Vaknade ganska sent idag. Kanske runt 11 tiden och tog mig efter en dusch ner till nått ställe som kunde servera frukost. Idag blev det dim sum med räkor. Första gången jag åt dim sum och jag hoppas att det var just varianten med räkor som var mindre intressant. Jag får prova någon annan dag igen. Efter det var det dags för att ta sig till tåget vilket jag gjorde. På tåget pratade med en professor i fysik vid hongkongs universitet. Vet inte om vi kom fram till så mycket, men bizzart var det.

Väl framme i Shenzen insåg jag att jag aldrig skulle kunna göra det jag ville. Jag tänkte ta mig till något som heter Minsk world. Ett gammal sovietiskt hangarfartyg. Jag letade i några minuter efter någon som visste något om det här, men ingen. Jag pekade på kartor, visade bilder jag hade. Stendött. Så jag tog en promenad för att lösa mitt andra problem som skulle lösas. Jag skulle köpa ett trebensstativ till min kamera. När jag hade letat i kanske 10 minuter efter det och schasat bort alla som ville släpa in mig i deras butik så kommer det fram en kille till mig som säger att han kan vara min shoppingguide. Vid det här laget är jag så van vid att säga "No I am not interested, thank you" att det kommer av bara farten. Men han insisterar och då frågar jag honom om det här stället. Han vet inte var det ligger, men han lyckas ta reda på det. Bra tänker jag. Han kanske kan visa mig till bussen. Det kunde han, men inte nog med det, han följer dessutom med! Så jag fick en guide till Minsk world.

Bussresan tar nog lite mer än en halvtimme och vi pratar om allt möjligt. Väl där så går vi runt och tar en massa kort. Jag med min stora systemkamera och han med sin ifrån en finsk gummistövelstillverkare. Här följer ett bevis på detta.



Där efter tar han mig till en liten sylta och vi äter för några kronor helt vansinnigt god mat. Semester är underbart.

Sedan var det bussen tillbaka till tågstationen i Shenzen och att ta sig ut ur Kina tillbaka till hongkong. På stationen lyckades jag skaffa mig ett stativ för 220 kinapengar. Vi får se hur bra det är.

Nu ska jag lämna den hotellrummet. Jag har suttit här nu i nästan en timma och skrivet detta samt redigerat lite foton. Idag har jag tagit mina första riktigt bra bilder. Nu är det drink dags. Jag ska träffa grabbarna från Lund i SoHo för driknar. Imorgon ska jag träffa tompen och ta honom till the peninsula tror jag.

Sen undrar jag om det är någon som direkt kopplar till något annat när de läste titeln på det här blogginlägget?

3 kommentarer:

  1. Bilbo.
    Härligt att du verkar ha det bra!
    Den där handskadan verkade sådär...

    Fortsätt ha det bra!

    //Malin

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa om dina äventyr. Känns helt overkligt att du verkligen är där. På bara några år (funkade inte så bra när jag reste) har utvecklingen gått såhär långt. Att man kan ha sina kompisar där hemma uppdaterade på direkten. Är det säkert att du inte är kvar i Lund? :)

    Shit, jag börjar bli gammal...

    Kram
    //Anne

    SvaraRadera