lördag 2 maj 2009

Lediga dagen

Hej!

Lördagen är vår lediga dag och för en del av oss var det nog behövligt med en ledig dag efter gårdagens cocktailkväll. Alla skulle hitta på en drink som sedan skulle betygsättas. Jag körde på den klassiska idéen att hälla vodka i en vattenmelon. Sedan rörde jag runt inne i melonen och hällde ut innehållet i ett glas, hade i lite socker och lime. Jag kom på tredjeplats.
På min drink, som kallades "modka" i brist på fantasi, blev jag iallafall riktigt dragen.

Men som de flesta av er vet så blir jag inte bakis. Så dagen efter (idag alltså) vaknade jag och åt frukost och sen bar det av för att geocacha. För er som inte vet vad det är kan jag säga att det är som en modern form av global skattjakt. Jag hade koordinaterna till två cachar, men gav mig bara ut efter den närmaste. Jag hittade platsen för cachen, men inte någon cache. Jag misstänker att den har blivit stulen/bortplockad/nerspolad i havet eller liknande.

Imorgon ska jag ha mitt första test på vad jag har lärt mig. Det kommer att handla om koraller, alger och liknande. Jag kommer att få 30 frågor under vatten och måste svara rätt på 85%. Jag lovar att berätta hur det kommer att gå. Mina rumskamrater ska ha test på fiskarter istället. De verkar väldigt säkra på sina saker, så de kommer säkert att gå bra för dem. Jag hade inte klarat fiskarterna än, det kan jag lova.

Ikväll har vi haft lite filmkväll och sett Monthy python and the holy grail. Underhållande, fast jag har nog aldrig skrattat så lite som den här gången. Jag vet inte varför. Det kan vara så att stämningen inte var helt rätt kanske.

Och så var det bilddags. Och bara för att ni ska veta hur jag har det och vad jag måste lära mig, så följer här en bild med ett antal saker jag kan identifiera. (Klicka på bilden för att förstora den.)



Från vänster är det. 1) den man bara ser huvudet av kan jag inte identifiera på det kortet. Men den ser väldigt mycket ut som fisk 2) och 3) från vänster som är black-spot snappers. Sen så ser man bara huvudet av en checkerbord snapper. Därefter ser man en stor star puffer, som naturligtvis var det som jag försökte ta en bild på. Längst ut till höger ha en Two lined spinecheek smygit sig in. Rörandes Koraller så ser ni Staghorn på högersidan. Genom dem kan man skymta en diadema seaurchin (havsborre) och på den stora stenen tror jag att jag kan se lite turf algee, och corali encrusting algee samt kanske lite tunicates. Svårt att säga.

Kommentera gärna mina inlägg så blir det lättare att skriva fler inlägg. Antingen det eller sänd ett mail så att jag vet att det finns någon som läser vad jag skriver.

Imorgon blir det kanske inget inlägg här dock för då skriver jag nog på fältbloggen till blueventures istället. Den finns här: http://blog.blueventures.org/ för den intresserade

Nej, godvänner. Klockan är efter 11 här och jag ska upp och dyka borta på two islands imorgon, så jag måste nog ta och natta mig själv nu. Tills vi läses nästa gång. Kram och ta hand om varandra.

ooo och just det jag. Jag har idag bestämt mig för att ha en födelsedagsfest samma dag som jag kommer hem. Jag kommer hem lördagen den 30:e maj (runt 16-tiden) och jag fyller 31 den 31:e. Jag har rekryterat Linkan till att slava lite inför detta så känner ni er sugna på att assistera så hör av er till honom. Jag misstänker att jag mest kommer att vara en grönsak på festen då jag har varit i transport i ungefär 27 timmar när jag kommer fram till Lund, men det blir säkert kul ändå.

3 kommentarer:

  1. Skeppas ni hem på första fraktbåt om ni inte klarar testet? En sjöresa på några månader i en bananlåda är ju också en upplevelse, fast förmodligen en man klarar sig bra utan.

    Melon och vodka är ju en klassiker. Fast din variant låter godare än att hälla vodkan direkt i vattenmelonen och sen sticka ner sugröret i fruktköttet. Inte gott, men roligt.

    Kul att du kör med födelsedagsfesten, men jag förstår inte hur du kommer orka vara med efter en så lång resa. Jag ska prata med Linkan, vi kanske rent av kan fixa nått horn nybryggt mjöd till festen :-)

    Lycka till på testet, och ha det fortsatt gytt!

    SvaraRadera
  2. Men...jag funderade på att fira min egen födelsedag den 30:e och då kan jag ju inte komma på din fest...får väl ha min den 29:e...istället...

    SvaraRadera
  3. Vi kan ju kombinera annars.

    SvaraRadera