fredag 15 maj 2009

Nya arter

Hej på er igen!

När man utbildar 8 personer i fiskarter, familjer och liknande och tar dem till koralrev som inte är jätteexploaterade så kommer nya arter att hittas. Inte nya arter i bemärkelsen "aldrig påträffade någonstans någonsin förr" utan snarare "inte påträffade runt Tioman eller i närheten av Tioman". Jag har hittat två-tre stycken redan. Man måste naturligtvis ha bevis för sina påståenden om nya arter, så därför har man med sig en undervattenskamera. Idag var det dags igen!



Detta är en Bignose unicornfish. Det är än så länge den enda unicornfish som är sedd på Tioman. Åtminstone dokumenterat.Upptäckt av mig :-)

Dyket var underbart. Sikten idag var helt makalös. Över 20 meter lätt
Dagens andra dyk var ett undersökningsdyk för mig. Inget jättespännande.

Imorgon hade det normalt sett varit en ledig dag, men så kommer det inte att vara. Istället ska vi först plocka upp Crown of thorns. Kommer ni ihåg filmen vi gjorde för ett par veckor sen om ur man skulle plocka upp dem? Det är till eventet imorgon. Så vi kommer först att plocka upp sådana på förmiddagen och på eftermiddagen kommer vi att städa stränderna med skolbarn. Plocka plastflaskor och liknande.

Tills nästa gång vi läses/skrives. Hoppas ni har det underbart hemma i Sverige!

2 kommentarer:

  1. Är det en sån med horn i pannan? Sån har jag simmat och jagat en gång:P ville ju få en bra bild...

    SvaraRadera
  2. En del unicornfishes har horn i pannan. Detta är en av de arterna som inte har det. Däremot har de en "knöl" därav namnet Bignose unicornfish. Tack för kommentaren. Jag får på tok för få sådana

    SvaraRadera