måndag 4 maj 2009

En ny vecka

Om en månad är min semester över. Om en månad är jag tillbaka i Sverige och jobbar som vanligt. När jag tänker på det så, så får jag nästan lite bråttom. Jag har ännu inte lärt mig hur jag ska göra undersökningarna, tagit rescue-kursen eller hunnit bli särdeles solbränd.

Men det är ju faktiskt semester, och då ska man inte bli stressad och tro mig; jag är inte stressad på något sätt.

Igår inleddes en ny dykvecka. Jag hade mitt test på koraler och liknande. 27 av 30 vilket är godkänt. Jag såg min första Titan triggerfish. För er som inte vet så är det en av de fiskarter som kan tänka sig att attakera dykare. Nästan varje dyk blir man attakerad av Damsels, men efterssom de är max 10 cm stora är det ganska sött. En Titan triggerfish på 50 cm eller större har man anledning att vara rädd för. Idag var den dock snäll och vi höll oss på ett behörig avstånd.

Idag var det återigen dykdags. Vi tog oss en bit ut till två vanliga dykplatser. Vi var där på nolltid för vi hade återigen en ny dykbåt. Den gjorde, och jag skojar inte, 55 knop. På det första dyket såg jag inget fantastiskt. Det andra däremot bjöd på Razorfish, mera Titan och även en halfmoon trigger. Mot slutet av dyket dök tre stora Humphead Parrotfish upp. Häftigt!

Bilddags! Vad ska ni få se? hmm....Vi hade återigen ormbesök idag. Mitt emellan dyken när vi sitter och slappar dyker den här gynnaren upp. Som vanligt skriker folk åt mig att jag ska springa iväg och hämta kameran.

Notera att man ser havet och stranden i ormens öga :-)

Idag får ni mer än en bild. Idag bjuder jag även på en film. Vi har gjort en instruktionsfilm för hur man ska hantera Crown of thorns, som är en sorts sjöstjärna som finns i mängder och som äter upp korallen.
Ni kan se den här:

http://www.youtube.com/watch?v=XPboe-5D3OA

Jag skymtas två gånger lite snabbt i filmen. Jag är den enda av oss som har gula fenor.

Nej, nu ska jag sätta mig med min fisklista och en bok och plugga arter. Jag tror att jag får mitt fisktest imorgon och jag är inte ens i närheten av att klara av det än. Möjligen loggar jag dagens dyk innan dess. Ha det underbart!

UPDATE: Vi har nu fått länken till artiklen ifrån Al Jazheera http://english.aljazeera.net/focus/2009/05/2009539333349910.html
Tydligen ska filmen ifrån det hela komma upp om någon dag eller så.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin film. Jag tyckte den var tydlig och informativ så den kan ni nog visa för turister som ni vill ska hjälpa till.

    SvaraRadera
  2. Vilket är precis vad vi, och andra dykcenter på Tioman ska ha den till. Den 16.e maj, om jag inte minns fel, så är det en Crown of thorns uppplockningsdag.

    SvaraRadera