tisdag 5 maj 2009

Dagens strapatser

Hej på er!

Idag har jag hunnit med två dyk. Det första började dåligt. Riktigt dåligt. Jag vill inte skrämma upp er, framför allt inte er som inte dyker som inte kommer att förstå beskrivningen, men ni som dyker har kanske varit med om nått liknande. Allt är bra med mig och så. No worries. Här kommer en beskrivning av vad som hände för dykare iallafall.

Vi skulle gå ner längs en förtöjningslina till ~30 meter och jag bara märker att jag andas väldigt mycket. På gränsen till att jag hyperventilerar. Sikten är under en meter och det är bara allmänt otrevligt. Vi var det första gänget som gick ner och när jag istortsett är nere så bestämmer jag mig för "Nej, jag gör inte det här". Jag tar tag i linan och stannar upp, tänker och lugnar ner mig. Min plan är helt enkelt att låta divemastern i nästa gäng på väg ner gå upp med mig. Men efter att ha hållt i linan, lungnat ner mig och tänkt, så är det bättre och jag går ner de två återstånde metrarna så att jag nått botten. Vid detta laget har jag andats upp ca 50 bar på ca 5 minuter.

Efter denna dramatiska inledning så lugnar sig dyket betänkligt, även om jag skakar lite lätt när jag försöker ta kort på en stonefish, som för övrigt är väldens giftigaste fisk :-) .

Dyket blir av naturliga skäl väldigt kort. 1) jag får ganska snabbt slut på luft och 2) man kan inte vara så länge på 30 meter.

Dyk två var desto roligare. Det var dags för mitt fisktest. Jag sjunker som en sten ner till 5 meter. Perfekt "flytkontroll" genom hela dyket och har två halva fel på testet. Vi skulle få 30 frågor men hann bara med 26. På 30 frågor får man max ha 5 fel. Av de 26 jag fick hade jag två halva fel. Bland sakerna vi såg på dyket fanns en stor barracuda och en pytteliten napoleonfisk/humphead wrasse. När jag säger liten här, så ska det säga att den alltså va ca 30-40 cm. De kan bli över två meter långa.

På eftermiddagen inleddes emergancy first response-kursen. Inget spännade att berätta ifrån den dock. Den ska fortsätta imorgon.

Annars vet jag inte riktigt vad jag ska berätta. Jag borde inte sitta här och skriva till er nu utan istället vara lite social med mina medvolontärer. Innan jag lämnar er så ska jag dock titta i mitt fotoarkiv och se om det finns något jag kan bjuda på idag.

Samma dag som jag var ute och geocachade så sprang jag på ett gäng med apor. Jag tror de är makaker. Jag hade inte stativet med mig, så det fick blir lite hafsigt tagna bilder. Här kommer en av de bättre dock.



Imorgon ska vi få lite inledande träning i hur vi ska göra undersökningarna under vatten.

Nej, nu ska jag försvinna ut i den Tiomanska natten. Troligen mot någon öl och lite kortspel nere vid stranden. Tills nästa gång. Kram!

NATTUPDATE: Jag tog mig en tur ner till stranden med kamera och stativ för att fotografera kvällens storm. Den här blixten nästan bländade mig helt.

1 kommentar:

  1. Visst är det makaker, eller djungelråttor enligt min mer personliga åsikt...

    Riktigt nice blixtbild dock :-)

    SvaraRadera